Autokarem po mało znanym MRU

wycieczka17-zaproszenie-il01-thumbTowarzystwo Miłośników Miasta Lubonia zaprasza w niedzielę 30 listopada 2014 roku na XVII Lubońską Wycieczkę Historyczną. Tym razem będzie można obejrzeć mało znane umocnienia południowego odcinka Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego.

Międzyrzecki Rejon Umocniony powstał na obszarze Bramy Lubuskiej, miejsca o wyjątkowym znaczeniu strategicznym. Zasadniczy projekt rozbudowy umocnień opracowano w 1935 roku w ramach koncepcji Frontu Ufortyfikowanego Łuku Odry i Warty. Mimo, że powstało tylko około 25% pierwotnego zamierzenia, jest to drugi w Europie, po Linii Maginota tak rozbudowany system obronny.

W trakcie wyprawy zwiedzimy rozległy kompleks koszarowy w Ciborzu (Tiborlager) związany z umocnieniami. Jego budowę rozpoczęto w 1937 roku na „surowym korzeniu” i składał się z około stu budynków rozmieszczonych w lesie na powierzchni liczącej ponad dwieście hektarów. Z kompleksu korzystały przede wszystkim jednostki forteczne. W okresie drugiej wojny światowej krótko mieścił się w nim obóz jeniecki, później szpital oraz ośrodek rekonwalescencyjny dla rannych żołnierzy. Obecnie w większości budynków mieści się Wojewódzki Szpital Specjalistyczny dla Nerwowo i Psychicznie Chorych

Obejrzymy też mniej znane obiekty znajdujące się między innymi w pobliżu Ciborza. Oprócz schronów bojowych będą to mosty zwodzone, szlabany przeciwpancerne oraz budowle hydrotechniczne, takie jak jazy, czy kanały.

Będziemy przemieszczać się autokarem, który wyruszy o godz. 8.00 sprzed kościoła św. Jana Bosko w Luboniu. Organizatorzy zapewniają transport, materiały informacyjne oraz pamiątkowy znaczek. Przewidywany czas trwania imprezy to około 10 godzin, z tego też względu prosimy o zabranie kanapek oraz napojów. Potrzebne będą długopisy, gdyż odbędzie się tradycyjny konkurs wiedzy o obiektach poznanych na trasie, z jak zwykle cennymi nagrodami. Szczególnie zapraszamy młodzież oraz dzieci z terenu Lubonia wraz ze swoimi opiekunami.

Impreza odbędzie się bez względu na pogodę. Ilość miejsc w autokarze jest jednak ograniczona, a więc kto pierwszy ten lepszy! Zapisy (od poniedziałku 24 listopada br.): Monika Warchalewska – tel. +48 606 621 562 (w godz. 19.00-21.00), e-mail: salon@warchalewska.pl

Wszystkie miejsca (nie)stety rozeszły się bardzo szybko, jak świeże bułeczki! Zapraszamy więc Państwa do śledzenia naszej strony internetowej, gdyż w grudniu br. planujemy kolejną wycieczkę autokarową, tym razem związana z setną rocznicą wybuchu Wielkiej Wojny…

Wsparcia finansowego przy zorganizowaniu wycieczki udzielił Urzędu Miasta Luboń.

Serdecznie zapraszamy!

© Przemysław Maćkowiak

 

Budowę rozległego kompleksu koszarowego w Ciborzu (Tiborlager) związanego z Frontem Ufortyfikowanym rozpoczęto w 1937 roku na „surowym korzeniu”. Zbiory © Przemysława Maćkowiaka

Budowę rozległego kompleksu koszarowego w Ciborzu (Tiborlager) związanego z Frontem Ufortyfikowanym rozpoczęto w 1937 roku na „surowym korzeniu”. Zbiory © Przemysława Maćkowiaka

Najbardziej efektownym budynkiem zespołu jest kasyno oficerskie z ciekawym detalem architektonicznym. We wnętrzu zachowały się do dziś fragmenty pierwotnego wyposażenia, takie jak boazerie, czy ceramiczne płytki. Fot. © Przemysław Maćkowiak

Najbardziej efektownym budynkiem zespołu jest kasyno oficerskie z ciekawym detalem architektonicznym. We wnętrzu zachowały się do dziś fragmenty pierwotnego wyposażenia, takie jak boazerie, czy ceramiczne płytki. Fot. © Przemysław Maćkowiak

Dość wyjątkowe są napisy eksploatacyjne zachowane w pancerwerku Pz.W. 625 z lat 1935-1936  niedaleko miejscowości Skąpe. Fot. Przemysław Maćkowiak

Dość wyjątkowe są napisy eksploatacyjne zachowane w pancerwerku Pz.W. 625 z lat 1935-1936 niedaleko miejscowości Skąpe. Fot. © Przemysław Maćkowiak

Szczególną budowlą był ciężki schron 602 o odporności A zabezpieczający mechanizmy jazu 622 w Ołoboku umożliwiającego za pomocą kanału 601 spiętrzenie jeziora Niesłysz. Maskowany na budynek gospodarczy był sprzężony z mostem przesuwno-przechylnym K602. Fot. Przemysław Maćkowiak

Szczególną budowlą był ciężki schron 602 o odporności A zabezpieczający mechanizmy jazu 622 w Ołoboku umożliwiającego za pomocą kanału 601 spiętrzenie jeziora Niesłysz. Maskowany na budynek gospodarczy był sprzężony z mostem przesuwno-przechylnym K602. Fot. © Przemysław Maćkowiak

Opublikowano w kategorii Artykuły, Imprezy i rekonstrukcje, Media i prasa.