Autokarem na nieznany Wał Pomorski

wycieczka19-zaproszenie-il01-thumbW sobotę 7 listopada 2015 roku Towarzystwo Miłośników Miasta Lubonia serdecznie zaprasza na XIX Lubońską Wycieczkę Historyczną. Tym razem będzie można obejrzeć mniej znane umocnienia Wału Pomorskiego w pobliżu Szczecinka, Bornego Sulinowa i Tuczna. Ciekawostką będą na pewno magazyny głowic atomowych w Brzeźnicy Kolonii.

W latach 1932-1939 Niemcy zrealizowali wzdłuż ówczesnej granicy z Polską około 700-800 schronów tworzących strukturę liniową z powszechnym wykorzystaniem przeszkód naturalnych, takich jak jeziora, lasy, rzeki, strumienie, czy wzniesienia. Umocnienia zaczynały się w Gorzowie Wielkopolskim i biegły wzdłuż Warty i Noteci, przez Santok i Drezdenko, wzdłuż Drawy, przez Stare Osieczno i Tuczno, jeziora w rejonie Wałcza, rzekę Piławę, poligon w Bornem Sulinowie, jeziora wokół Szczecinka, Biały Bór, aż do jeziora Bobęcińskiego. Nazwano je Pozycją Pomorską, a obecne określenie Wał Pomorski utworzyli Rosjanie podczas walk w 1945 roku. W ciężkich bojach o jej przełamanie brały również udział oddziały 1. Armii Ludowego Wojska Polskiego.

Jednym z najważniejszych korytarzy operacyjnych Pozycji był Szczecinek, gdzie teoretycznie miał się w nim kanalizować ruch wojsk obu walczących stron konfliktu. W miejscowości tej powstały w latach 1934-1935 dwa B-Werki blokujące główne drogi wylotowe z miasta. Środki ogniowe umieszczono w nich za płytami pancernymi, w kazamatach i kopułach trójstrzelnicowych. W jednym z nich powstało Muzeum Wału Pomorskiego i II wojny światowej, które odwiedzimy w trakcie naszej wyprawy.

Gratką dla miłośników fortyfikacji będzie możliwość obejrzenia umocnień o charakterze rozproszonym zrealizowanych w latach 1935-1936 w pobliżu Łączna. Na szczycie Góry Śmiadowskiej powstała jedna z silniejszych grup warownych z jednym z większych na Pozycji Pomorskiej kompleksem podziemnym (około 300 metrów wyrobisk). Natomiast największy system podziemny został wydrążony w Górze Wisielczej w pobliżu Tuczna. Już wcześniej w tym naturalnie obronnym miejscu na przesmyku między jeziorami powstał Zamek Wedlów.

Budowę placu ćwiczeń w Bornem Sulinowie rozpoczęto w 1933 roku, a uroczyście otwarto go w 1938 roku. Stanowił on przede wszystkim miejsce koordynowania współdziałania różnorodnych formacji Wehrmachtu na szczeblu taktycznym. Później w wyniku zmiany sytuacji strategicznej Trzeciej Rzeszy, stał się również miejscem koncentracji wojsk mających wykonać ewentualne uderzenie na Polskę. W trakcie kampanii wrześniowej właśnie stąd atakował w kierunku Wisły XIX Korpus dowodzony przez generała Heinza Guderiana, tutaj też ćwiczyły oddziały Afrika Korps generała Erwina Rommla przed przerzuceniem ich do północnej Afryki.

W latach 1967-1970 zbudowano w Polsce trzy zespoły magazynów przeznaczonych dla składowania głowic atomowych według zunifikowanego projektu serii 3000 opracowanego w Związku Radzieckim. Powstały one w pobliżu dużych poligonów ułatwiając tym zarówno dozór, jak i sprawne rozdysponowanie zmagazynowanych tam głowic. Uczestnicy naszej wycieczki obejrzą Obiekt 3002 w Brzeźnicy Kolonii usytuowany niedaleko Bornego Sulinowa.

Impreza ma charakter rodzinny i odbędzie się bez względu na pogodę. Będziemy przemieszczać się autokarem, który wyruszy o godz. 7.00 sprzed kościoła św. Jana Bosko w Luboniu. Organizatorzy zapewniają transport, przewodników, wstępy do muzeów, materiały informacyjne oraz pamiątkowy znaczek. Uczestnicy biorą udział w imprezie na własną odpowiedzialność, ubezpieczenie we własnym zakresie.

Przewidywany czas trwania imprezy to około 12 godzin, z tego też względu prosimy o zabranie kanapek oraz napojów. Potrzebne będą długopisy, gdyż odbędzie się tradycyjny konkurs wiedzy o obiektach poznanych na trasie, z jak zwykle cennymi nagrodami. Szczególnie zapraszamy młodzież oraz dzieci z terenu Lubonia wraz ze swoimi opiekunami.

Ilość miejsc w autokarze jest jednak ograniczona, a więc kto pierwszy ten lepszy! Rejestracja: e-mail przemo.mackowiak@gmail.com oraz dodatkowo tel. +48 604 869 102 (zapisując się podajemy: imię, nazwisko, rok urodzenia i miejscowość zamieszkania).

Lista już została zamknięta, brak miejsc w autokarze!

Wsparcia przy zorganizowaniu przedsięwzięcia udzielił Urzędu Miasta Luboń.

Serdecznie zapraszamy!

© Przemysław Maćkowiak

 

W Szczecinku powstały w latach 1934-1935 dwa B-Werki blokujące główne drogi wylotowe z miasta. Dwukondygnacyjny Pz.W. 990 (określany jako trzesiecki) posiadał między innymi kopułę 2P7 oraz dwie kazamaty 4P7. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

W Szczecinku powstały w latach 1934-1935 dwa B-Werki blokujące główne drogi wylotowe z miasta. Dwukondygnacyjny Pz.W. 990 (określany jako trzesiecki) posiadał między innymi kopułę 2P7 oraz dwie kazamaty 4P7. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

Powojenne zdjęcie trzesieckiego B-Werku znajdujące się na tablicy informacyjnej przed udostępnionym do zwiedzania obiektem. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

Powojenne zdjęcie trzesieckiego B-Werku znajdujące się na tablicy informacyjnej przed udostępnionym do zwiedzania obiektem. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

Grupę Warowną Góra Śmiadowska blokującą przesmyk między jeziorami Łączno i Śmiadowo zbudowano w latach 1935-1936. Jej poszczególne obiekty połączono systemem podziemnym liczącym ponad 250 metrów. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

Grupę Warowną Góra Śmiadowska blokującą przesmyk między jeziorami Łączno i Śmiadowo zbudowano w latach 1935-1936. Jej poszczególne obiekty połączono systemem podziemnym liczącym około 300 metrów. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

Plac ćwiczeń w Bornem Sulinowie był miejscem koordynowania współdziałania różnorodnych formacji Wehrmachtu na szczeblu taktycznym, a później również miejscem koncentracji wojsk mających wykonać uderzenie na Polskę. Na zdjęciu wnętrze domu oficerskiego oddanego do użytku w 1936 roku. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

Plac ćwiczeń w Bornem Sulinowie był miejscem koordynowania współdziałania różnorodnych formacji Wehrmachtu na szczeblu taktycznym, a później również miejscem koncentracji wojsk mających wykonać uderzenie na Polskę. Na zdjęciu wnętrze domu oficerskiego oddanego do użytku w 1936 roku. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

Wnętrze jednego ze schronów magazynowych T7 wchodzących w skład Obiektu 3002 zlokalizowanego w Brzeźnicy Kolonii w pobliżu Bornego Sulinowa. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

Wnętrze jednego ze schronów magazynowych T7 wchodzących w skład Obiektu 3002 zlokalizowanego w Brzeźnicy Kolonii w pobliżu Bornego Sulinowa. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

W kompleksie w Brzeźnicy w latach siedemdziesiątych XX wieku powstał schron typu Granit. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

W kompleksie w Brzeźnicy w latach siedemdziesiątych XX wieku powstał schron typu Granit. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

MAZ-543 z wyrzutnią rakiet były jednymi z największych pojazdów kołowych używanych w Ludowym Wojsku Polskim. Na zdjęciu samochód pochodzący ze zbiorów Muzeum Artylerii w Petersburgu. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

MAZ-543 z wyrzutnią rakiet były jednymi z największych pojazdów kołowych używanych w Ludowym Wojsku Polskim. Na zdjęciu samochód pochodzący ze zbiorów Muzeum Artylerii w Petersburgu. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

Zamek Wedlów w Tucznie zbudowano na przesmyku między jeziorami w naturalnie obronnym miejscu. Wzniesienie wzmocniono trzema schronami bojowymi z MG 08 za płytami pancernymi broniącymi główną drogę prowadzącą do miasta. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

Zamek Wedlów w Tucznie zbudowano na przesmyku między jeziorami w naturalnie obronnym miejscu. Wzniesienie wzmocniono trzema schronami bojowymi z MG 08 za płytami pancernymi broniącymi główną drogę prowadzącą do miasta. Fot. © Przemysław Maćkowiak.

Osobom szerzej zainteresowanym tematem polecamy odcinek „Wielkopolskiej Enigmy” poświęcony Obiektowi 3002 w Brzeźnicy Kolonii zrealizowany z naszym udziałem przez ekipę TVP Poznań:

http://poznan.tvp.pl/9291436/30112012

Opublikowano w kategorii Artykuły, Imprezy i rekonstrukcje, Media i prasa.